راهنمای رنگ اتاق خواب

راهنمای رنگ اتاق خواب

ترکیب‌های رنگی بسیار زیبا و متنوعی وجود دارند که شما می‌توانید برای رنگ کردن اتاق‌ خواب خود یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.امروزه با توجه به مطالعات متعدد روانشناسان, رنگ ها اثرات زیادی در شخصیت و روحیه ی افراد می گذارند. از این رو در طراحی و دکوراسیون داخلی قسمت های مختلف منزل, رنگ ها اهمیت ویژه ایی پیدا کرده اند.
یکی از نقاطی که در منزل باید به آن توجه کرد اتاق خواب است. هر فرد بعد از ساعت ها کار و مشغله های روزمره نیاز به استراحت  و آرامش دارد که رنگ اتاق خواب نقش مهمی در کیفیت و کمیت خواب  دارد. هر رنگ احساس خاص خودش را دارد که می تواند واکنش های روانشناختی متفاوتی را ایجاد کند.

آبی، سبز و زرد
بر اساس پژوهش های انجام شده رنگ آبی، میزان ضربان قلب و فشار خون را پایین می آورد. ترکیب سبز و زرد نیز بر کیفیت خواب اثر خوبی دارد.

بنابراین وقتی از این رنگ ها در اتاق خواب استفاده کنید، احتمال اینکه بتوانید حداقل هفت ساعت و نیم بخوابید، بسیار افزایش می یابد.
رنگ سبز حس تازگی و روح زندگی را در دکوراسیون داخلی احیا می کند ولی نباید در فضاهای بزرگ از رنگ سبز با تناتژ روشن استفاده کرد و ترکیب رنگ سبز با رنگهای قهوه ای و آجری مناسب خواهد بود.

مرجانی و آبی
رنگ آبی بسیار پرطرفدار است و اگر فام مناسبی از آن را انتخاب کنید می‌توانید تقریبا در هر سبک و فضایی که می‌خواهید آن را به کار ببرید. علاوه ‌بر این پیدا کردن یک رنگ مکمل خوب برای آبی هم کار آسانی است. مرجانی یک رنگ لطیف و پراحساس است که می‌توان آن را در کنار طیف‌های مختلفی از رنگ آبی استفاده کرد. شما می‌توانید با ترکیب این دو رنگ حسی آرامش‌بخش، مشابه فضای زیر آب، در اتاق‌ خواب خود به وجود بیاورید و از استراحت کردن در چنین اتاق خوابی لذت ببرید.

صورتی و مسی
این ترکیب حسابی مُد شده است. مس یک فلز زیبا با رنگی گرم است که شما می‌توانید از آن برای ایجاد ظاهری لوکس در اتاق‌های خود استفاده کنید. صورتی هم شیک است و هم زنانه و اگر مثل چیزی که اینجا می‌بینید ته‌رنگ روشنی از آن را در کنار مرمر سفید استفاده کنید حاصل کار یک ترکیب خارق‌العاده خواهد بود. رنگ مسی با رنگ‌های روشن‌تر هم کنتراستی بسیار عالی ایجاد می‌کند. اگر تا به حال به رنگ مسی فکر نکرده‌اید بهتر است از این به بعد آن را جزء گزینه‌های خود قرار دهید.

ارغوانی و بنفش
در اتاق خواب از رنگ ارغوانی و بنفش، زیاد استفاده نکنید زیرا تحریک کننده هستند و ممکن است مقدار خواب را به کمتر از 6 ساعت در شب برسانند.

در واقع براساس پژوهش های انجام شده، افرادی که در اتاق خواب های به رنگ ارغوانی و بنفش می خوابند، به طور متوسط خواب شبانه ای معادل 5 ساعت و 56 دقیقه دارند. در اتاق خواب از رنگ ارغوانی و بنفش، زیاد استفاده نکنید زیرا تحریک کننده هستند . چون این رنگ ها تحریک کننده ذهن هستند و خلاقیت فرد را بیدار می کنند و ذهن به طور ناخودآگاه فعال باقی می ماند.

 

خاکستری و قهوه ای
از آنجایی که این دو رنگ به شدت ملال آور و افسرده کننده اند، مناسب اتاق خواب نمی باشند. در حقیقت در اتاق خواب قهوه ای رنگ می توان انتظار کمی بیش از 6 ساعت خواب شبانه راحت داشت.

این مقدار در اتاق خواب با رنگ خاکستری فقط چند دقیقه بیشتر خواهد شد. افرادی که اتاق خواب شان خاکستری رنگ است، تمایل بیشتری به بیدار ماندن و انجام فعالیت هایی مانند گشت و گذار در اینترنت دارند.

 

نظرات کاربران

نظر بدهید